Wij vroegen onze denktank over het Nationaal Programma Onderwijs. Kennen ze het programma? Hebben ze al met de leerkracht/docent van hun kind erover gesproken? Zouden ze meer betrokken willen zijn bij het onderwijs van hun kind? Wat gaat er goed en wat kan er beter?
Eerst een kleine uitleg over het Nationaal Programma Onderwijs. Door de lockdowns hebben kinderen vertraging opgelopen op school. Sommige kinderen meer dan anderen. Om deze vertragingen in te halen heeft het ministerie van Onderwijs 8,5 miljard vrij gemaakt voor de aankomende 2 jaar. Scholen maken een scan zodat ze kunnen zien waar de vertragingen zitten, bijvoorbeeld op taal of rekenen. Vervolgens kunnen ze dit op verschillende manieren aanpakken. Hiervoor is een ‘menukaart’ gemaakt. Ze kiezen daarna voor een specifieke aanpak. Ook voor jouw kind. Meer informatie vind je op www.nponderwijs.nl.
Ken je het Nationaal Programma Onderwijs?
Op deze vraag viel vooral op dat veel ouders niet bekend zijn met het programma. Als ze er wel bekend mee zijn dan komt dat via het nieuws/media of omdat ze in de medezeggenschapsraad zitten van de school van hun kind. Opvallend is dat scholen niet of nauwelijks gecommuniceerd hebben over het Nationaal Programma Onderwijs aan de ouders. De medezeggenschap heeft officieel zeggenschap over het programma vandaar dat ouders via die wijze wel geïnformeerd zijn. Maar ouders die niet in de medezeggenschapsraad zitten zijn niet of nauwelijks op de hoogte.
Heeft de leraar/docent het over het Nationaal Programma Onderwijs gehad?
Ouders geven aan dat het Nationaal programma Onderwijs en de mogelijke acties voor hun kind niet zijn besproken tijdens het oudergesprek op school. Ouders weten niet of en wat de aanpak voor hun kind mogelijk is.
Nee, het NPO is bij geen van mijn vier kinderen onderwerp van gesprek geweest met school. We hebben wel informatie ontvangen van de scholen.
Zou je graag betrokken willen zijn?
Ouders geven aan graag meer betrokken te willen zijn. Ze vinden het fijn om meer informatie te krijgen en te weten hoe ze thuis ook kunnen bijdragen door bijvoorbeeld meer taal of rekenspelletjes te doen. Opvallend is dat ze graag vaker in gesprek gaan met de leraar/ docent dan dat nu het geval is. Wel snappen ze dat dit de werkdruk van de leraar/ docent verder verhoogd. Maar als ze thuis helpen, kan dat op school schelen.
Wat kunnen scholen beter doen als het om de rol van ouders gaat?
Ouders geven verschillende opties aan:
- De middelen beschikbaar stellen zodat er thuis meer ondersteuning gegeven kan worden.
- Een ouderinformatie-avond. Die hebben we door Corona al 2 jaar niet gehad aan het begin van het schooljaar, maar daarvoor was het ook best summier.
- Betere communicatie, meer nieuwsbrieven en een ouderavond
- Vaker overleg, niet 3x 10 minuten per jaar.
- Ook praten over hoe het sociaal in de klas gaat, niet alleen op prestaties gericht
- Samen duidelijke doelen stellen en hier thuis en op school aan werken.
- Dat vanuit de overheid deze informatie via hen of op de scholen wordt gedeeld.
De algemene deler is dat ouders graag meer samen zouden doen en dat begint bij communicatie, samenwerken en afspraken maken.
Wat zou jij ons nog mee willen geven op dit gebied?
De antwoorden op deze vraag waren divers: van kleinere klassen en een eigentijdse invulling van het onderwijs tot een geheel nieuwe invulling van het onderwijs. Wat opviel was dat veel ouders aangaven dat tijdelijke steunmaatregelen in het Nationaal Programma Onderwijs de grote problemen in het onderwijs niet oplossen. Met tijdelijke steunmaatregelen is het lastig permanente winst te boeken.
Extra geld is leuk maar dat betekent niet dat de leerachterstand daarmee zomaar weg is. Ik houd er rekening mee dat mijn dochter een jaartje zal blijven zitten door de opgelopen leerachterstand.
Ook werd er veel aandacht gevraagd voor het ‘hele’ kind en niet alleen de prestaties maar ook voor de pedagogische en mentale kant van het onderwijs.
Ik denk dat het onderwijs op het gebied van pedagogische ondersteuning, overdracht en samenwerking met ouders best kan leren van de kinderopvang, waar veel expertise op dit gebied zit. Voor samenwerking met kinderopvang en scholing op dat vlak zijn de NPO-gelden ook in te zetten.
Conclusie
We willen een aantal conclusies trekken uit deze raadpleging:
- Ouders moeten beter geïnformeerd worden over het Nationaal Programma Onderwijs.
- Ouders willen graag meer betrokken worden bij het onderwijs van hun kind.
- In het onderwijs moet naast prestatie ook ruimte zijn voor de sociale en mentale kant van het kind.
- Tijdelijke steun lost grotere problemen in het onderwijs niet op.
- Er is behoefte aan een onderwijs anno nu.
Kanttekening
Graag willen wij een kanttekening maken bij de resultaten. Ouders hebben behoefte aan meer gesprekken en een betere relatie met de leerkracht/ docent/ school. Deze relatie komt van twee kanten. Onze oproep aan ouders is dan ook: ga het gesprek aan met school. Ga naar de ouderavond. Kijk wat je samen kunt doen. De druk op leerkrachten/ docenten is hoog. Ze hebben niet elke dag de tijd om je bij te praten. Dat hoeft ook niet. Kijk waar je elkaar kunt vinden en elkaar kan helpen in het belang van het kind.
We doen deze oproep omdat we ook de andere kant horen. Leerkrachten die op een vervelende manier worden benaderd, soms zelfs agressief. Dat kan nooit in het belang van jouw kind zijn. Dus, wees respectvol naar elkaar. Voer het gesprek op een normale toon. Kom je er niet uit, vraag dan op hulp. Maar het kan nooit de bedoeling zijn om een leerkracht of docent agressief te benaderen.
Wat wij doen
Wij zitten elke week aan tafel bij het ministerie van Onderwijs en het ministerie van Sociale Zaken om de belangen van ouders en kinderen te vertegenwoordigen. We hebben deze vragen gesteld omdat wij ons afvragen hoe goed ouders betrokken zijn bij het Nationaal Programma Onderwijs. We weten uit internationaal onderzoek dat als ouders betrokken zijn vertragingen met 3 a 4 maanden sneller worden ingelopen. Met deze input en conclusies gaan wij het gesprek aan in politiek Den Haag om de positie van ouders en kinderen te verbeteren.
We willen alle ouders in onze denktank bedanken die hebben meegedacht over het Nationaal Programma Onderwijs en de tijd hebben genomen om onze vragen te beantwoorden. Met jullie input kunnen wij aan de bak. Dank je wel!
Stichting Voor Werkende Ouders
We hopen dat we je zo weer geholpen hebben. Wij zijn Stichting Voor Werkende Ouders. Het runnen van een gezin is als het runnen van een bedrijf. Wij denken dat het makkelijker kan. Hierin speelt iedereen een rol, de politiek, de maatschappij, werkgevers, de media en ouders zelf. Wij lobbyen hiervoor. Wij helpen ouders met praktische tips en tools. Wij vertegenwoordigen ruim 15.000 ouders in Nederland. Ruim 800 ouders denken met ons mee in onze denktank. Doe je ook mee?