Het onderwijs is een gatenkaas geworden. Kinderen zitten door alle besmettingen en quarantaineregels zoveel thuis dat er nauwelijks nog sprake kan zijn van onderwijs, hoe hard leerkrachten en docenten hun best ook doen. Zo blijkt uit alle meldingen die wij van ouders krijgen op ons meldpunt. De meldingen zijn divers en veel maar geven 1 duidelijk beeld: Het onderwijs staat zo onder druk dat het een gatenkaas is geworden.
Het onderwijs is een gatenkaas
We waren verheugd dat de scholen weer open gingen. Kinderen leren simpelweg beter op school van een professional dan thuis van hun ouders. Bovendien kunnen ouders op deze manier ‘gewoon’ werken. Echter zien we dat door alle besmettingen en quarantainemaatregelen er weinig sprake is van goed of volledig onderwijs. Veel klassen en individuele leerlingen zitten thuis, waarbij het thuisonderwijs/ hybride onderwijs niet goed loopt. Dit is ook nauwelijks te verwachten van docenten/ leerkrachten waar de werkdruk normaal al zo hoog is. Laat staan nu.
Quarantaines rijgen zich aaneen waardoor kinderen met gemak een maand thuis zitten zonder zelf ziek te zijn. Ze krijgen op zo’n moment geen of nauwelijks thuisonderwijs. De rest van de klas gaat wel door met de lesstof. En zo heeft dit kind een nieuw gat opgelopen in zijn gatenkaas terwijl het al twee jaar corona-onderwijs achter de rug heeft. Ook de leerkracht ziet zich voor een uitdaging staan op zo’n moment. Er kan nauwelijks meer sprake zijn van klassikaal les geven als alle kinderen een ander kennisniveau hebben. En zo is er een gatenkaas ontstaan.
Geen nasi zonder rijst
Toch gaan wij door met verwachtingen en afrekenen op resultaten. Toetsen en cito’s gaan door alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wij houden de kinderen aan dezelfde standaard als pre corona terwijl ze rondlopen met een gatenkaas aan kennis. Het is alsof je boodschappen doet met een tas met een gat erin. Eenmaal thuis ontdek je dat er een gat inzit en dat de rijst eruit is gevallen terwijl je nasi wilde maken. Zonder rijst, geen nasi. Zonder kennis, geen resultaat.
De gevolgen zijn dus voor de kinderen. Eindexamenkandidaten en kinderen in groep 8 die al 2 jaar niet het onderwijs krijgen wat ze nodig hebben om over een enkele weken of dagen hun eindexamen of Cito te doen. De gelden van het Nationaal Programma Onderwijs zijn nu niet voldoende of te laat om dit goed te maken.
De prestatielat ligt normaal al hoog, maar is nu onrealistisch.
Cluedo
Om het beeld compleet te maken constateren wij ook dat de onduidelijkheid in maatregelen en communicatie zorgt voor verdere discussies tussen scholen en ouders. Er ontstaat een soort Cluedo, waar staat wat. Sommige informatie vult elkaar aan, andere spreekt elkaar tegen. Je moet een goede detective zijn om te weten wat, wie, wanneer en met welke test.
Wat we kunnen doen
Wij denken dat er nu een aantal zaken gedaan moeten worden:
- Kijken naar het aanpassen van de quarantaineregels.
- Eindexamens moeten aangepast worden. Eerder al werd bekend dat examens worden aangepast. De besmettingen en quarantaines nemen echter toe, daarmee de gatenkaas ook en vragen dus om nog verdere aanpassingen.
- Duidelijke communicatie op 1 plek rondom alle quarantainemaatregelen. Ook over vaccineren van kinderen.
- Boosters voor jongeren en voorrang voor vaccinaties voor docenten en leerkrachten.
- Verlof of extra ruimte voor ouders die werk en thuisonderwijs combineren.
Ook over de lange termijn moeten we met elkaar nadenken:
- We moeten met elkaar een landelijk discussie voeren over prestaties en prestatiedruk in het onderwijs. Dit vraagt lef en een andere invulling van het onderwijs. Durven we dat? Durven we prestaties en regels los te laten en te kijken naar wat ieder kind kan en nodig heeft in plaats van hoe ze presteren in cijfertjes en toetsen?
- We moeten met elkaar nadenken over de lange termijn corona, onderwijs en kinderopvang. Wat kunnen we verzinnen om de scholen open te houden en het onderwijs zoveel mogelijk goed te geven? Wij zijn samen met andere organisaties een lijst met suggesties aan het maken voor de politiek, onderwijs en maatschappij. Denk hierbij aan kleinere klassen, lessen allemaal omzetten in video’s zodat kinderen de les in ieder geval krijgt en de leerkracht ontlast wordt, ventilatie, open dagen voor de middelbare school in september… Heb jij een suggestie? Laat het ons weten.
- Het Nationaal Programma Onderwijs moet verlengd en structureel worden. Kinderen lopen nu hun leervertraging niet in. Sterker nog, hij loopt verder op. De nulmeting die gedaan is, is al gedateerd.
Stichting Voor Werkende Ouders
We hopen dat we je zo weer geholpen hebben. Wij zijn Stichting Voor Werkende Ouders. Het runnen van een gezin is als het runnen van een bedrijf. Wij denken dat het makkelijker kan. Hierin speelt iedereen een rol, de politiek, de maatschappij, werkgevers, de media en ouders zelf. Wij lobbyen hiervoor. Wij helpen ouders op onze site Wat Ouders Willen Weten. Wij vertegenwoordigen ruim 15.000 ouders in Nederland. Ruim 800 ouders denken met ons mee in onze denktank. Doe je ook mee?