Uit ons onderzoek gedaan met Ouders en Onderwijs blijkt dat ouders niet bekend zijn met het Nationaal Programma Onderwijs, NPO. Dat moet veranderen vinden wij.
Het NP Onderwijs
De coronaperiode heeft veel gevraagd van kinderen. Het sociale leven stond een poos stil. Ook het onderwijs kreeg plotseling een andere invulling. De coronaperiode en maatregelen op de scholen hebben invloed gehad op het onderwijs. Veel kinderen hebben hierdoor vertraging opgelopen. Daarom krijgen scholen van de overheid extra geld, 8,5 miljard euro. Dit heet het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
Scholen hebben eerst een scan gemaakt van de mogelijk opgelopen vertraging bij de kinderen/ jongeren. Vervolgens hebben ze keuze uit een menukaart met interventies en krijgen ze per kind geld om de vertraging opgelopen door corona in te halen. Ook is er geld om aandacht te besteden aan de mentale gezondheid. De meeste ouders hebben echter geen idee wat scholen met dit geld doen en wat hun kinderen daaraan hebben. Dat blijkt uit ons onderzoek.
Wat cijfers op een rij
Meer dan de helft van de ouders (66%) geeft aan niet geïnformeerd te zijn over het NPO. Een nog grotere groep (79%) weet niet wat het betekent voor hun kind. Bijna de helft van de ondervraagde ouders (42%) is helemaal niet bekend met het Nationaal Programma Onderwijs. De helft (50%) van de ouders wil meer informatie over wat school doet met de NPO-gelden.
Partnerschap met ouders
Uit het onderzoek komt naar voren dat ouders meer duidelijkheid willen over de inzet van de NPO gelden op school. Welke interventies vanuit het Nationaal Programma Onderwijs zet de school in? En wat betekent dat voor individuele leerlingen? Scholen zouden ouders hier beter over moeten informeren.
We roepen leerkrachten en docenten op om ouders beter te informeren en betrekken bij wat de school doet met de NPO gelden. OCW vragen wij ook meer aandacht te besteden aan het informeren en betrekken van ouders. De rol van ouders is cruciaal in het oplossen van de vertragingen. Dat weten we uit internationaal onderzoek. Als je ouders goed betrekt dan loop je de vertraging sneller in. Zo weten ouders wat zij van school kunnen verwachten en dat versterkt de samenwerking tussen school en ouders.
Marjet Winsemius, directeur Voor Werkende Ouders, reageert:
‘Het is eigenlijk wel raar dat er een heel programma is waar zoveel geld aan uitgegeven wordt en dat ouders van niets weten. Terwijl als je weet dat jouw kind een vertraging heeft op rekenen, je dit thuis ook kan oefenen met kleine spelletjes. Zo lopen kinderen de vertraging sneller in en helpen we de kinderen optimaal. We laten deze kans nu liggen. Het onderzoek laat duidelijke zien dat ouders helemaal niet op de hoogte zijn. Dat moet veranderen. Scholen, leerkrachten en mentoren, maar ook OCW moet meer investeren in het partnerschap met ouders.’
Vragen en tips
Heb je vragen over de het Nationaal Programma Onderwijs? Of wil je graag met iemand praten over wat het NPO kan betekenen voor jouw kind? Neem dan contact op met het adviespunt van Ouders en Onderwijs. Kijk ook voor meer informatie op de site van het NPO. Onze belangrijkste tip aan ouders is simpel: Vraag het aan de leerkracht, mentor of schooldirectie. Vraag wat school doet met de NPO gelden en wat dit betekent voor jouw kind, maar ook wat je misschien thuis kan doen.
Stichting Voor Werkende Ouders
Het runnen van een gezin is als het runnen van een bedrijf. Wij denken dat het makkelijker kan. Hierin speelt iedereen een rol, de politiek, de maatschappij, werkgevers, de media en ouders zelf. Wij lobbyen hiervoor. Wij vertegenwoordigen ruim 15.000 ouders in Nederland. Wij helpen ouders ook op onze startpagina Wat Ouders Willen Weten. En ruim 850 ouders denken met ons mee in onze denktank. Doe je ook mee?