Het kan zijn dat je ontevreden bent over je kinderopvang. Veel ouders vinden het in zo’n situatie lastig om hun zorgen te bespreken met de kinderopvang. Ze zijn bang dat het bespreken van kritiek of het indienen van een klacht gevolgen zal hebben voor de opvang van hun kind.
Met een klacht…
Ouders met een klacht kunnen deze het beste eerst bespreken met de verantwoordelijke persoon op de opvang. Wanneer jullie er samen niet uitkomen, is het raadzaam om de leidinggevende of de directie op de hoogte te stellen. Betreft het een klacht die mogelijk ook voor andere ouders relevant is, dan is het wellicht verstandig om ook de oudercommissie van de kinderopvang op de hoogte te stellen. De oudercommissie is echter geen klachtencommissie en kan de klacht niet behandelen. Wel kunnen zij naar aanleiding van de klacht kijken naar het beleid van de organisatie.
Mocht jullie klacht binnen de opvang niet naar tevredenheid worden afgehandeld, dan kan je gebruik maken van de externe klachtenprocedure. De Wet Versterking Positie Ouders bepaalt dat elke kinderopvang aangesloten moet zijn bij een onafhankelijke externe klachtencommissie.
Om een klacht extern in te dienen kan je terecht bij verschillende instanties. Wanneer de opvang is aangesloten bij de Brancheorganisatie Kinderopvang of de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang dan kan je terecht bij de het Klachtenloket en bij de Geschillencommissie Kinderopvang. De commissie behandelt klachten over bijvoorbeeld sluitingsdagen en contractwijzigingen. Vergeet niet het contract met de opvang te controleren. Het contract bestaat uit de overeenkomst, de daarbij behorende algemene voorwaarden en het beschreven aanbod, bijvoorbeeld in de vorm van een informatieboekje.
Mediation
Indien ouders en opvang er samen niet uitkomen, kan ook mediation een oplossing bieden. Mediation is het gezamenlijk oplossen van een conflict, met hulp van een neutrale en vakbekwame conflictbemiddelaar. Het doel van mediation is het herstellen van de communicatie, zodat een oplossing kan worden gevonden waar beide partijen zich in kunnen vinden. Bij mediation is communicatie en participatie van zowel de ouders als de opvang erg belangrijk.