Scholen krijgen de komende twee jaar extra financiële middelen in het Nationaal Programma Onderwijs. Hiermee gaan ze aan de slag om de gevolgen van de coronacrisis aan te pakken. Scholen kijken eerst naar waar het niet goed gaat en wat er nodig is om dit op te lossen. Dit bespreken ze ook met ouders en kind. Wij hebben wat 6 tips voor je gemaakt om dit gesprek goed te voeren. Ze klinken logisch en misschien wat simpel soms, maar het helpt om samen met school te kijken naar wat jouw kind nodig heeft.
6 Tips
- Ga naar het (ouder)gesprek
Krijg je een uitnodiging voor een (online-)gesprek? Maak gebruik van de uitnodiging, ook als het goed gaat met jouw kind. Zeker door de invloed van corona op het onderwijs is het belangrijk dat ouders, kinderen en school elkaar spreken over de gevolgen ervan.
- Bespreek vooraf met je kind hoe het gaat op school en thuis
Spreek eerst thuis met je kind voor je naar het gesprek op school gaat. Vraag hoe het gaat op school en thuis. Als jouw kind net een rapport heeft gekregen, vraag dan wat je kind daar zelf van vindt. Zo heb je ook al veel informatie om een gesprek op school te voeren.
Voorbeeldvragen aan je kind:
- Hoe sta je ervoor? Wat gaat goed, wat vind je lastig?
- Hoe voel je je nu, hoe gaat het met je?
- Wat vond je van het afstandsonderwijs en het thuiswerken? Wat ging goed, wat niet?
- Wat helpt jou om goed verder te gaan?
- Wie kan jou helpen en waarmee? Wat heb je van de school nodig, wat van ons of van anderen?
- Wat kan je zelf doen?
Op steeds meer scholen gaan leerlingen zelf mee naar het gesprek op school. Juist in het gesprek over de gevolgen van corona is het belangrijk dat een kind zelf hieraan meedoet. Bereid dan samen het gesprek voor. Ook kan het zijn dat de leraar/mentor en je kind elkaar al hebben gesproken in een mentorgesprek. Vraag dan naar dit gesprek en wat er is besproken.
- Bedenk wat je wilt vertellen
Besef dat je als ouder in de periode van afstandsonderwijs goed hebt gemerkt hoe je zoon of dochter met schoolwerk bezig is geweest. En ook hoe het voor jou als ouder was om je zoon of dochter te helpen en te begeleiden. Dat alles is belangrijke en nuttige informatie voor de leraar en de school. Het is goed om dat ook met de leraar te delen. Bedenk daarom van tevoren wat je hierover wilt vertellen.
Suggesties :
– Hoe je kind met huiswerk omgaat;
– Hoe je kind thuis is;
– Hoe je jouw kind tijdens de schoolsluiting en daarna helpt en begeleidt;
– Hoe je de schoolsluiting ervaren hebt.
- Bedenk wat je wilt vragen
Een gesprek op school is vaak snel voorbij. Bedenk daarom thuis alvast wat je graag wilt bespreken. Dat kunnen vragen zijn over resultaten. Maar denk ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind en hoe hij of zij zich voelt. Al vragen bedacht? Maak er een lijstje van, zet die op papier en neem die mee naar het gesprek.
Voorbeeldvragen:
– Hoe staat mijn kind ervoor?
– Wat gaat er goed en wat kan beter?
– Welke hulp krijgt mijn kind daarbij?
– Wat is de rol daarin van school?
– Wat is de rol is daarin van mij als ouder?
– Hoe gaat het met mijn kind (hoe zit mijn kind in zijn vel) in de klas, op school?
– Hoe zit het met de motivatie van mijn kind?
– Hoe zit het met vaardigheden als plannen en organiseren van schoolwerk?
– Wat is er volgend schooljaar nodig? Wat moeten we daar nu voor doen?
– Hoe kan mijn kind na groep 8 een goede start in de brugklas maken? Of op de vervolgopleiding?
- Vraag om uitleg, voorbeelden en afspraken
Met de leraar/mentor bespreek je wat jouw kind nodig heeft. Bijvoorbeeld om mogelijke vertragingen in te lopen, of om zich weer goed te voelen. Hoe kun je daar samen met school aan bijdragen? Als je iets niet goed begrijpt, vraag dan om extra uitleg en voorbeelden.
Misschien maak je tijdens het gesprek afspraken. Zet die dan op papier. Spreek ook meteen af wanneer en hoe je dit met de leraar/mentor opnieuw bespreekt. Dat kan met een (online-)vervolgafspraak, maar eventueel ook met een e-mailbericht. Als het maar duidelijk is hoe de afspraken een vervolg krijgen en wie wat doet.
Vraag ook om een vervolgafspraak als je vindt dat je nog meer zaken moet bespreken.
- Ga uit van partnerschap
Besef dat de opleiding van jouw kind een gezamenlijk partnerschap is tussen school, kind en ouder. Het is belangrijk dat school, kind en ouders in goed overleg aan de slag gaan. Zodat je samen met de school mogelijke gevolgen van corona op het onderwijs en de ontwikkeling van jouw kind aan kunt pakken.
Heb je nog meer vragen? Dan kan je naar de helpdesk van Ouders & Onderwijs via vraag@oudersenonderwijs.nl of telefonisch: 088-6050101 op werkdagen bereikbaar tussen 09.30-12.30 uur en 13.00-16.00 uur. Je kan ons ook een mail sturen. Wij nemen alle signalen mee naar het ministerie en de Tweede Kamer.
Om meer te lezen over het Nationaal Programma Onderwijs kun je naar de NP Onderwijs-website van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen.
Stichting Voor Werkende Ouders
Wij zijn Stichting Voor Werkende Ouders. Het runnen van een gezin is als het runnen van een bedrijf. Wij denken dat het makkelijker kan. Hierin speelt iedereen een rol, de politiek, de maatschappij, werkgevers, de media en ouders zelf. Wij lobbyen hiervoor. Wij helpen ouders met praktische tips en tools. Wij vertegenwoordigen ruim 15.000 ouders in Nederland. Bijna 600 ouders denken met ons mee in onze denktank. Doe je ook mee?