We voeren het al enige tijd aan; ouders in de kinderopvang moeten meer zeggenschap krijgen. Er is nu een belangrijke stap gezet; Kinderopvangorganisaties zijn vanaf 1 juli 2015 verplicht om zich bij de Stichting Geschillencommissie aan te sluiten. De commissie kan bindende uitspraken doen in geschillen met ouders die een klacht hebben over de opvang van hun kind.
Met deze verplichting wordt voor ouders de kans groter dat er met hun klacht over bijvoorbeeld een factuur of de klantvriendelijkheid echt iets gebeurt. De Geschillencommissie komt alleen in actie als een organisatie na vier weken nog niet heeft gereageerd op een schriftelijke klacht van een ouder, of als partijen er niet uitkomen.
De positie van ouders wordt verder versterkt doordat het adviesrecht van oudercommissies over de pedagogische kwaliteit wordt uitgebreid. Daarnaast wordt de kwaliteit van de opvang inzichtelijker doordat resultaten van kwaliteitsonderzoek voortaan gepubliceerd worden op de site van het Landelijk Register Kinderopvang.
Klachtenloket
Voordat je een klacht indient bij de Geschillencommissie, doe je er verstandig aan eerst het Klachtenloket Kinderopvang in te schakelen. Daar probeert men een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. Lukt dit niet of wenst u geen gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht of geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie.